tiistai 18. syyskuuta 2018

Hyvä kipu, paha kipu

Kirjoitin joku aika sitten, että mitkään kivut eivät ole estäneet minua juoksemasta. Silti jouduin lauantaina keskeyttämään poluilla juostavan puolimaraton kivun takia. Miten tässä nyt sitten näin pääsi käymään, jos kivun ei pitäisi estää juoksemista?

Kyse on kivun tunnistamisesta: estääkö juuri tämä kipu minua juoksemasta? Onko kipu pelkkää lihaksen väsymisestä johtuvaa vai onko jotain mennyt rikki? Maratonilla mun jalkoihin sattui puolivälistä loppuun asti älyttömästi. Nestehukka sai pään jomottamaan kuin pahemmassa migreenissä. En silti keskeyttänyt. Kipu ei ollut vihlovaa, ei pahentunut eikä se sanonut "jotain menee rikki, jos jatkat." Kipu tuntui juuri siltä, että nyt lihaksia ja niveliä vähän väsyttää eikä ihme, on se 42,195 kilometriä sen verran rankka matka.

Nämä jalat haluaisivat jo juosta

KiipFit Trail Runilla se polven kipu tuntui alkuunsa juuri tuolta, että polvi alkoi vain väsyä. Ajattelin tosissaan, että taas testataan sitä kivunsietokykyä. Hiljalleen se kipu alkoi pahentua. Se oli vihlovaa ja se sanoi, ei, se huusi "älä missään nimessä jatka!"

On siis hyvää kipua ja huonoa kipua. Hyvän kivun kestää ja hyvää kipua on esimerkiksi kuntosalitreenin jälkeinen lihaskipu. Hyvä kipu ei rajoita liikkumista, vaan saattaa jopa helpottaa, kun liikkuu. Huono kipu on päin vastainen. Se häiritsee toimintaa ja rajoittaa, pahimmassa tapauksessa jopa estää liikkumista. Huono kipu tulee siitä, kun jotain menee rikki.

Päivän kävelytreeni

Minulla on tässä nyt päällä kaksi huonoa kipua aiheuttavaa vammaa. Polven lisäksi olen taistellut hiirikättä vastaan elokuun puolivälistä saakka. Varsinainen diagnoosi oli tenniskyynärpää. Sain eilen fysioterapeutilta ohjeet käden kuntouttamiseen ja minulla on muiden muassa nostelukielto käynnissä. Totesinkin fyssarille, että nuo meidän 3- ja 5-vuotiaat tykkäävät, kun äiti ei voikaan ottaa syliin.

Nämä pienet vammat eivät vaikuta pelkästään juoksemiseen, vaan ihan kaikkeen. Pelkään, että mun ringettekausi menee pieleen tänä vuonna. Haluaisin pelata sitä enemmän ja käydä enemmän harjoituksissa, mutta joka vuosi tuntuu tulevan jotain tällaista vastaan. Onko minut kirottu? Eikö minun olekaan tarkoitus harrastaa ringetteä?


Meidän ringettejoukkue oli viime kaudella omassa sarjassa kolmas

Mua harmittaa vieläkin ihan älyttömästi tämä ja itseni tuntien se harmittaa siihen asti, että pääsen taas juoksemaan. Nyt on joka tapauksessa tärkeintä saada raajat kuntoon, sekä jalka että käsi. Kylmähaudon täällä vuorotellen käsivartta ja vuorotellen polvea. Käden kanssa nyt pärjää, mutta tuo jalka mua ärsyttää. Kävin tänään palauttavalla kävelylenkillä ja kateellisena katselin kaikkia juoksijoita. Olisinko siis lähtenyt lauantaina yrittämään sitä polkupuolikasta, jos olisin tiennyt loukkaavani polveni? En.

Mulla on treeniohjelmassa 30 minuutin kevyt pk-lenkki. Olisi ensimmäinen juoksulenkki KiipFitin jälkeen. Todennäköisesti menee kävellen. Pyysin kevyttä ohjelmaa seuraavalle neljälle viikolle. Mun pää vielä hajoaa tähän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tukholman maraton 2019

Sanotaan se nyt heti alkuun, että kulunut vuosi ei ole ollut juoksemisen osalta minulle se kaikista paras. On ollut pitkiä sairastelujaksoja...